Latest Post

Rząd Wielkiej Brytanii pozwala pracownikom agencji na pokrycie strajkujących pracowników Patrząc na badania w miejscu pracy, część 14-zamykanie zgłoszeń Stawka dzienna pracowników i wynagrodzenie za nadgodziny: konsekwencje nadchodzącej decyzji Sądu Najwyższego w sprawie Helix V. Hewitt (USA) Nowe prawo z Kolorado drastycznie ogranicza stosowanie porozumień ograniczających zatrudnienie (USA) Badanie dochodzeń w miejscu pracy, część 10 – wymagania dotyczące ujawniania informacji po złożeniu sprawozdania (UK) Konfrontacja z konfliktem: jak radzić sobie z trudnymi sporami pracowniczymi  3 Wskazówki dotyczące komunikacji z różnymi typami osobowości w zespole EEOC aktualizuje wytyczne dotyczące COVID-19, zmienia wytyczne dotyczące testowania i przesiewania objawów (USA) Jak komunikować się ze swoim zespołem-od 2 małych właścicieli biz, którzy opanowali ten proces Wielka Brytania: bezpośrednia oferta płacy złożona w momencie impasu w negocjacjach unijnych była bezprawną zachętą

Man whistleblowing

Jak wynika z naszego poprzedniego wpisu na blogu, niewielu członkom Unii Europejskiej udało się wdrożyć przepisy dyrektywy o informowaniu o nieprawidłowościach do swojego ustawodawstwa krajowego przed upływem terminu 17 grudnia 2021 r. Niemcy są jednym z krajów, które nie dotrzymały terminu, ale podobnie jak w wielu innych krajach UE, postęp w tym zakresie jest obecnie dokonywany.

W połowie kwietnia br. Federalne Ministerstwo Sprawiedliwości opublikowało projekt ustawy-Ustawa o ochronie sygnalistów (Hinweisgeberschutzgesetz / HinSchG)- które powinny być na miejscu do jesieni. Jego celem jest rozszerzenie ochrony sygnalistów, która jest obecnie uważana za niewystarczającą zarówno przez prawodawców unijnych, jak i niemieckich.

Najważniejsze postanowienia

Najważniejsze postanowienia projektu ustawy to:

  • HinSchG zobowiązuje wszystkie firmy zatrudniające co najmniej 50 pracowników do ustanowienia wewnętrznych kanałów raportowania ujawniania nieprawidłowości. Niektóre sektory będą musiały je posiadać niezależnie od liczby pracowników, np. instytucje finansowe i towarzystwa ubezpieczeniowe.  HinSchG nie określa szczegółowo formy wewnętrznego kanału raportowania. Zamiast tego, sposób jego projektowania zależy od struktury organizacyjnej oraz wielkości i rodzaju działalności danego przedsiębiorstwa, co pozwala na pewien poziom proporcjonalności w procesie. Jednak osoba wykonująca zadanie otrzymywania i badania ujawnień musi we wszystkich przypadkach być w stanie działać niezależnie. W tym celu projekt ustawy powinien umożliwić zlecanie zarządzania wewnętrznymi kanałami raportowania osobom trzecim, takim jak prawnicy lub audytorzy. Ustawodawca Niemiecki stwierdził, że w kontekście grup korporacyjnych spółka dominująca lub spółka zależna może być w tym celu uznana za stronę trzecią. Ponieważ jednak Komisja Europejska stwierdziła niedawno, że outsourcing wewnętrznego kanału raportowania do grupy centralnej nie jest zgodny z wymogami dyrektywy w sprawie zgłaszania nieprawidłowości, jest prawdopodobne, że przepis ten zostanie zneutralizowany przed przyjęciem przepisów lub zakwestionowany po ich przyjęciu.
  • HinSchG stanowi, że oprócz tych wewnętrznych kanałów sprawozdawczych władze federalne muszą również ustanowić zewnętrzny kanał sprawozdawczy. W związku z tym w Federalnym Urzędzie Sprawiedliwości ma powstać osobna jednostka (Bundesamt für Justiz), która odpowiada za przyjmowanie i przetwarzanie zgłoszeń od sygnalistów. Będzie on służył jako centralny punkt kontaktowy dla sygnalistów, najpierw sprawdzi ważność raportów sygnalistów, a następnie zainicjuje dalsze działania następcze z pracodawcą.
  • Ochrona przewidziana w przepisach zostanie rozszerzona na każdego, kto uzyska informacje o naruszeniach prawa w trakcie swojej działalności zawodowej i zgłosi je za pośrednictwem wewnętrznych lub zewnętrznych kanałów sprawozdawczych przewidzianych w HinSchG. Idzie więc znacznie dalej niż tylko pracownicy – również do samozatrudnionych freelancerów, pracowników dostawców, przedstawicieli pracowników, kandydatów, członków organów wykonawczych, zewnętrznych trenerów itp. Przedsiębiorstwa będą zatem musiały zadbać o to, aby wewnętrzne kanały raportowania były odpowiednio zaprojektowane, aby umożliwić osobom trzecim i anonimowe raportowanie. Powinny również zapewnić, że są one clearly i transparentnie reklamowane, dzięki czemu pracownicy i osoby trzecie są zachęcani do preferowania wewnętrznych kanałów raportowania (przynajmniej początkowo) niż raportowania bezpośrednio do władz. Ponadto Ochrona przyznana w ramach HinSchG obejmie osoby, które są przedmiotem raportu, jak również inne osoby wymienione w raporcie (np. świadkowie).
  • Ustawodawca Niemiecki rozszerzył zakres dyrektywy w sprawie zgłaszania nieprawidłowości o raporty dotyczące wszystkich rodzajów przestępstw w ramach HinSchG oraz raporty dotyczące niektórych przestępstw administracyjnych.
  • Informator nie musi zgłaszać wyraźnych dowodów ewentualnego naruszenia, aby uzyskać ochronę zgodnie z przepisami. Wystarczy, że przedstawią one uzasadnione podstawy do podejrzeń i będą miały wystarczające powody, aby sądzić (w momencie składania sprawozdania), że przekazane informacje są prawdziwe.
  • Sygnaliści, których zgłoszenia wchodzą w zakres HinSchG, będą chronieni przed wszelkiego rodzaju represjami, takimi jak zwolnienie, Ostrzeżenia, nieodnowienie umowy na czas określony, przeniesienie do innego działu itp. Wszelkie środki podjęte przeciwko osobie fizycznej, oparte na chronionym raporcie, byłyby nieważne (Ostrzeżenie, degradacja, zwolnienie itp.), a także uprawniałyby zgłaszającego do dochodzenia odszkodowania.

Kolejne kroki

  • Obecny harmonogram ma zostać wprowadzony najpóźniej do jesieni 2022 r.
  • W odniesieniu do obowiązku utrzymywania wewnętrznego kanału raportowania HinSchG umożliwi to średnim przedsiębiorstwom (od 50 do 249 pracowników) do grudnia 2023 r., podczas gdy większe przedsiębiorstwa będą podlegać nowym przepisom natychmiast po wejściu w życie przepisów.

Obecnie współpracujemy z wieloma firmami niemieckimi oraz firmami z USA i WIELKIEJ BRYTANII prowadzącymi działalność w Niemczech, aby zapewnić, że ich zasady i procedury zgłaszania nieprawidłowości są zgodne z prawdopodobnymi niemieckimi wymogami. Jeśli chcieliby Państwo omówić potencjalne implikacje nowych przepisów wykonawczych, prosimy w pierwszej kolejności o rozmowę z Tanją Weber, Lutzem Hoheiselem, Dagmar Nolden lub Laurą Sparschuh.