Latest Post

Rząd Wielkiej Brytanii pozwala pracownikom agencji na pokrycie strajkujących pracowników Patrząc na badania w miejscu pracy, część 14-zamykanie zgłoszeń Stawka dzienna pracowników i wynagrodzenie za nadgodziny: konsekwencje nadchodzącej decyzji Sądu Najwyższego w sprawie Helix V. Hewitt (USA) Nowe prawo z Kolorado drastycznie ogranicza stosowanie porozumień ograniczających zatrudnienie (USA) Badanie dochodzeń w miejscu pracy, część 10 – wymagania dotyczące ujawniania informacji po złożeniu sprawozdania (UK) Konfrontacja z konfliktem: jak radzić sobie z trudnymi sporami pracowniczymi  3 Wskazówki dotyczące komunikacji z różnymi typami osobowości w zespole EEOC aktualizuje wytyczne dotyczące COVID-19, zmienia wytyczne dotyczące testowania i przesiewania objawów (USA) Jak komunikować się ze swoim zespołem-od 2 małych właścicieli biz, którzy opanowali ten proces Wielka Brytania: bezpośrednia oferta płacy złożona w momencie impasu w negocjacjach unijnych była bezprawną zachętą

W zeszłym miesiącu SafeWork Australia ujawnił szereg istotnych zmian w modelowej ustawie o bezpieczeństwie i higienie pracy, przepisach i kodeksach postępowania (prawo modelowe).

Zmiany są zgodne z szeregiem zaleceń, które wynikły z niezależnego przeglądu treści i działania prawa modelowego Marie Boland (Boland Review) w 2018 roku.  W maju 2021 r. ministrowie odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo pracy (WHS) ze Wspólnoty Narodów oraz każdego stanu i terytorium spotkali się, aby omówić „Oświadczenie o wpływie rozporządzenia w sprawie decyzji”, które zostało przygotowane przez Safe Work Australia, W odpowiedzi na zalecenia wynikające z przeglądu Bolanda.

Uzgodniona przez ministrów odpowiedź na przegląd Bolanda zaowocowała 20 zmianami w ustawie modelowej (w drodze kolejnych 14), w tym::

  • Zmiana wzorcowych przepisów BHP w celu określenia sposobów identyfikacji zagrożeń psychospołecznych związanych z urazem psychicznym oraz odpowiednich środków kontroli w celu zarządzania tymi zagrożeniami;
  • Zakaz ubezpieczenia od kar WHS; oraz
  • Dodanie „rażącego niedbalstwa” jako elementu winy do kategorii 1 – lekkomyślnego czynu zabronionego, pozwalającego prokuratorom udowodnić albo element winy rażącego niedbalstwa, albo lekkomyślności.

Podczas gdy prawo modelowe ma na celu zapewnienie ram dla spójnego na szczeblu krajowym podejścia do prawa WHS w różnych Australijskich Stanach i terytoriach, poprawki do niego nie mają automatycznego zastosowania w każdej jurysdykcji. Raczej każde państwo i terytorium musi przyjąć poprawkę, zanim zmiana wejdzie w życie jako prawo lokalne. Niemniej jednak niektóre jurysdykcje przyjęły już szereg zaleceń wynikających z przeglądu Bolanda.  Na przykład Victoria, Nowa Południowa Walia i Australia Zachodnia wprowadziły już przepisy, które zabraniają umów ubezpieczeniowych w odniesieniu do grzywien WHS. Victoria (choć nie jest jurysdykcją „prawa modelowego”) zaproponowała ostatnio nowe przepisy dotyczące zmiany w zakresie bezpieczeństwa i Higieny Pracy (zdrowia psychologicznego), które dotyczą identyfikacji i zarządzania ryzykiem „psychospołecznym” w miejscu pracy w odpowiedzi na zalecenia Komisji Królewskiej dotyczące Systemu Zdrowia Psychicznego Victorii. Jeśli przepisy zostaną przyjęte, oczekuje się, że rozpoczną się w lipcu 2022 roku.

W szczególności, ministrowie WHS nie zgodzili się na zmianę ustawy modelowej, aby przewidzieć nowe przestępstwo nieumyślnego spowodowania śmierci. Niemniej jednak wiele jurysdykcji (Australijskie Terytorium Stołeczne, Terytorium Północne, Queensland, Australia Zachodnia i Wiktoria) wprowadziło własną wersję przestępstwa. Nowy South Australian Labor Government również zobowiązał się do wprowadzenia przemysłowego nieumyślnego spowodowania śmierci.

Chociaż nie uzgodniono spójnego na szczeblu krajowym przestępstwa polegającego na nieumyślnym spowodowaniu śmierci w miejscu pracy, osiągnięto konsensus co do zmiany prawa modelowego w celu rozszerzenia „kategorii 1 – lekkomyślne zachowanie” na okoliczności, w których posiadacz obowiązku jest „rażąco niedbały”. Wcześniej, aby udowodnić przestępstwo kategorii 1, prokuratorzy byli zobowiązani do ustalenia notorycznie wysokiego elementu winy „lekkomyślności”. W rezultacie niewiele było udanych postępowań w sprawie tego przestępstwa, co doprowadziło do zalecenia Bolanda dotyczącego rewizji, zgodnie z którym prawo modelowe powinno zostać zmienione w celu uwzględnienia przypadków rażącego niedbalstwa. W szczególności, w przeciwieństwie do nieumyślnego spowodowania śmierci (które wymagałoby śmierci), przestępstwo kategorii 1 odnosi się do narażenia osób na ryzyko by a duty holder-i tak, ma potencjał, aby zastosować szerzej (i prowadzić do więcej ścigania) niż przestępstwo nieumyślnego spowodowania śmierci.

Oprócz powyższych zmian, do ustaw modelowych włączono kolejne 17 poprawek, aby wprowadzić w życie zalecenia Bolanda uzgodnione przez krajowych Ministrów BHP. Pełna lista zaleceń Bolanda, w tym zmiany w ustawach modelowych oraz to, czy każda jurysdykcja przyjęła te zmiany, jest szczegółowa tutaj. W tabeli tej określono również zalecenia, które zostały uzgodnione, ale nie zostały jeszcze wdrożone do przepisów modelowych.

Jeśli chcesz uzyskać więcej informacji lub wskazówek dotyczących zmian, skontaktuj się z dowolnym członkiem naszego krajowego zespołu ds. bezpieczeństwa i Higieny Pracy.

Ten artykuł został przygotowany przez Steve Bell, Partner, Julie Marotta, Special Counsel, i Shaesta Nand, Senior Associate.

Steve Bell Nerida Jessup Aaron Anderson Olga Klimczak Julie Marotta Shaesta Nand